Naslov: Spojeni
(eng. Matched)
Izdavač: Algoritam
238 str., meki uvez

149352_3

Još jedan u nizu distopijskih romana koji zapravo ni po čemu nije toliko poseban, ali sam ga zavoljela više nego “originalne” i “drugačije” distopije.

Prije čitanja vidjela sam jako puno negativnih komentara i recenzija na ovu knjigu, ali odlučila sam joj dati šansu jer je, unatoč svemu, zvučala kao nešto što bi mi se moglo svidjeti. Bila sam u pravu. Nakon čitanja ponovno sam potražila neke recenzije i shvatila da su negativni komentari obuhvaćali cijelu trilogiju, a ne isključivo prvu knjigu koja je zapravo, prema mišljenju mnogih, dosta dobra, ali je druga knjiga razočaravajuća. Tako da se čini da sam opet zapela s lošim komentarima prije čitanja druge knjige pa ću ih ja opet ignorirati i nadati se najboljem. Prvi put je upalilo.

Najjača strana ove knjige svakako je svijet u kojem se radnja odvija. Nevjerojatno je dobro razrađen, sve ima smisla i pametno je objašnjen. Informacije nisu odjednom nabacane već smo čitajući polako otkrivali kako točno sve to funkcionira i zašto. Koliko god zastrašujuća bila pomisao da bi takav svijet u budućnosti mogao postojati, svejedno mi je bilo zanimljivo čitati o njemu i upoznavati to novo Društvo. Očito je kako je nevjerojatno puno truda uloženo u osmišljavanje tog kompleksnog svijeta i tu je Condie obavila zaista odličan posao, ali čini se kako je zbog toga potpuno zapostavila likove i samu radnju.

Ne mogu reći da radnja nije zanimljiva. Pročitala sam Spojene u jednom danu i nisam ju mogla ispustiti iz ruku, što svakako nešto govori, ali ne mogu reći da sam bila potpuno oduševljena. Sve smo to već vidjeli – djevojka koja vjeruje da je sustav u kojem živi dobar, sve joj u životu ide glatko i sretna je sve dok ne upozna tog dečka koji okrene njen svijet naglavačke; sustav im ne dozvoljava da budu zajedno pa se pobune protiv njega – radnja me podsjetila na Delirij, no ova je knjiga izašla godinu dana prije Delirija tako da ne mogu reći da je kopija. Ipak, klišeji mi uopće nisu smetali i zapravo sam uživala u činjenici da manje-više znam kako će radnja teći i što mogu očekivati.

Osim radnje, autorica se nije pretjerano potrudila oko likova i njihove osobnosti pa smo zapeli s klasičnim, neoriginalnim  i već viđenim tipovima likova. Dobra vijest je da su klišeji s razlogom klišeji i ne bi bili toliko korišteni da nisu dobrinta kombinacija. Tako da mi nije posebno smetala glavna junakinja bez osobnosti koja odbacuje sve u što je vjerovala zbog prvog zgodnog dečka koji joj je nedostupan. Nije mi smetao ni taj nedostupni zgodni dečko (ni najmanje) jer je on još koliko-toliko imao nekakvu pozadinu i vjerojatno je bio jedini razrađeni lik u cijeloj knjizi. Čak mi nije smetao ni “onaj drugi tip” protiv kojeg ne možeš ništa reći jer se pojavljuje samo kako bi se održao privid ljubavnog trokuta, ali svi znamo da će na kraju izvisiti jer nije dovoljno zanimljiv i dovoljno zabranjen. Nije mi smetala ni zla Vlada koja želi manipulirati ljudima i raditi što god već zle Vlade čine jer ju zapravo u ovoj knjizi i nismo pretjerano upoznali (da, znamo da postoji sustav koji ne valja i koji treba mijenjati, ali ne znamo tko zapravo stoji iza toga svega). I ne, ništa od ovog nije bio sarkazam, stvarno mi je bio gušt čitati nešto s čim sam već upoznata, a Ky (zgodni zabranjeni u knjizi) mi je nadoknadio nedostatak pozadine kod ostalih likova.

Ne bih htjela da ispadne da ova knjiga ne valja jer nije tako. Iznimno je zabavna i lagana za čitanje i uživala sam u svakoj stranici. Iznimno rijetko plačem zbog knjiga, ali uvijek me pogode one za koje to nimalo ne očekujem. Poput ove. Toliko sam se uživjela u priču i potpuno me uvukla u svoj svijet da sam na kraju popustila.

Od srca ju preporučam, ali mislim da bi u njoj najviše uživali oni koji još nisu čitali knjige ovog tipa jer će takvim čitateljima ovo biti novo i još neviđeno iskustvo. Ali, i ostali koji su već dobro upoznati s ovim žanrom mogu jednako uživati u ovoj knjizi ako nemaju prevelika očekivanja i žele se samo opustiti i zabaviti.