Autor: Colleen Hoover
Naslov: It Ends With Us
Izdavač: Atria Books
384 str., meki uvez

it-ends-with-us

Savjet: Preporučam da se prije čitanja ne informirate o čemu se u knjizi radi jer je moguće da će vam to umanjiti iskustvo čitanja. Budući da ću ipak ukratko objasniti o čemu se radi (bez spoilera), preskočite prvi odlomak ako želite ući u ovu knjigu potpuno “slijepi”.

Lily je odrasla uz oca koji je često bio nasilan i majku koja je sve to u tišini trpjela. Sada ima 23 godine i živi u Bostonu. Upoznaje Rylea, muškarca koji ne želi vezu, ali ne može prestati misliti o njoj. Upravo kad stvari između Lily i Rylea krenu glatko, oboje će ih sustići njihova prošlost – za jedno je to tinejdžerska ljubav, a za drugo nešto puno traumatičnije. Može li se Lily nositi s nečim za što se zaklela da neće trpjeti?

It Ends With Us isprepliće nekoliko mračnih i tužnih tema o kojima se tako malo govori. Obiteljsko nasilje, zanemarivanje djece, beskućništvo, samoubojstvo, problemi u ponašanju i još puno toga samo su dio ove fantastične, ali i iznimno potresne priče.

Očekivala sam još jednu romansu u stilu Colleen Hoover – lijepu i zabavnu, s traumatičnim preokretom, ali većinom vedru i zabavnu. Nisam dobro pretpostavila. Unatoč fantastičnim recenzijama, isključivo pozitivnim komentarima i izrazima poput: “Ovo je najbolje djelo Colleen Hoover i drugačije od njenog dosadašnjeg rada”, nisam se pripremila na ovo. U početku mi se činilo da su moja očekivanja ispunjena i da je It Ends With Us doista na tragu njenih prethodnih knjiga, ali onda je radnja otišla u mnogo mračnijem i mnogo emocionalnijem smjeru. Nemojte me krivo shvatiti, i dalje je to Colleen Hoover i to je očito, ali je i mnogo više od toga.

Mislim da nikad nisam toliko plakala čitajući neku knjigu. Greška u našim zvijezdama donijela mi je puno suza, ali ni približno koliko je to ova knjiga učinila. Započelo je sa sitnim detaljima zbog kojih su mi zasuzile oči, ali do kraja knjige trebala sam nekoliko maramica i nisam se mogla smiriti. Već dugo knjiga nije tako snažno utjecala na mene.

Lily je iznimno zadivljujuća glavna junakinja i neizmjerno joj se divim. Autorica je uspjela u njoj prikazati kako ništa nije crno-bijelo i kroz njene smo oči vidjeli kako se osjeća dijete koje živi u obitelji gdje je nasilje česta pojava, ali i kako se osjeća zlostavljana žena. Obožavam Lily zbog njene snage i odlučnosti, čak i ako ih u nekim situacijama nije iskazivala onako kako je trebala jer to je samo još jedan dokaz kako ništa nije dobro ili loše. Osjećala sam sve što je ona osjećala pa je tako Ryle u meni izazvao doslovno sve osjećaje. Zaljubila sam se u njega zajedno s Lily, mrzila sam ga zajedno s Lily. Kad ga je Lily opravdavala, i ja sam. Kad je Lily bilo dosta, i meni je bilo dosta. U njegovom liku autorica je dočarala toliko mnogo različitih osobnosti, ali je Ryle ipak u svakom trenutku bio potpuno uvjerljiv i realan lik, bez nedosljednosti i zastrašujuće stvaran.

Sviđa mi se što smo dobili i nekakvu protutežu Ryleu u liku Atlasa. Bio je sve što Ryle nije i zavoljela sam ga čim se prvi put pojavio u knjizi. Atlas mi je bez konkurencije najdraži lik. Unatoč njegovoj tužnoj životnoj priči, obožavala sam ga od početka do kraja i znala sam da njegova uloga u knjizi nije da bude samo neki dečko iz Lilyne prošlosti koji ju sprječava u novoj ljubavi, prvenstveno zato jer Colleen Hoover nikad ne poseže za klišejima (osim u Bez nade, ali nećemo o tome).

Moć je u detaljima i to je vjerojatno ono nešto zbog čega je Colleen Hoover toliko popularna. Istina, svaka njena priča uvuče mi se pod kožu i još dugo ne mogu prestati misliti o njoj, ali sitnice su ono po čemu razlikujem njene knjige od ostalih New Adult knjiga. Ne želim otkriti koje su me sitnice posebno oduševile u It Ends With Us jer te skrivene dragulje morate otkriti sami, ali kad ih pronađete, znat ćete o čemu pričam.

Osim potresne priče o kojoj ću još dugo razmišljati, ono što me se posebno dojmilo su prekrasne poruke koje se s vremena na vrijeme pojavljuju u knjizi. It Ends With Us puna je divnih citata koje vas istovremeno zapanje svojom istinitošću i natjeraju vam suze u oči jer shvatite što znače likovima u priči koju čitate. Žao mi je što citate nisam zapisivala kad sam naišla na njih, ali dva su mi ostala u sjećanju i sad kad razmišljam o njima shvaćam da zapravo prenose temeljne poruke ovog fantastičnog djela.

“There’s no such thing as bad people. We’re all just people who sometimes do bad things.”

“Break the pattern before the pattern breaks us.”

Colleen Hoover je i službeno postala moja najdraža spisateljica. Zaslužuje sve moguće nagrade za ovu knjigu i iskreno se nadam da će ih dobiti. Iako sam već znala da je ovo najosobnija knjiga koju je dosad napisala, nisam bila sigurna koliki postotak knjige je fikcija, a koliki njena iskustva. Nakon što sam došla do kraja knjige i pročitala autoričinu bilješku, ponovno sam se rasplakala. Još uvijek ne mogu vjerovati da je odlučila svojim fanovima i svijetu na taj način otvoriti dušu i tako jasno svima reći što ju je nagnalo da napiše ovu knjigu i kako se ona nosila sa situacijom. Iako sam do tog trenutka već obožavala ovu knjigu i autoricu, pročitavši tu bilješku moje poštovanje i divljenje prema Colleen Hoover naraslo je do neba.

Toliko toga želim reći o ovoj knjizi i beskrajno hvaliti Colleen Hoover, ali još sam uvijek pod dojmom i ne mogu objektivno razmišljati. Ipak, smatram kako SVI trebaju pročitati ovu knjigu jer je između ostalog i iznimno edukativna i svakoga bi natjerala da se zapita o svojoj okolini, ali i svojemu životu. Nadam se da će It Ends With Us pomoći onima kojima je najpotrebnija i pokazati zlostavljanim ženama da imaju izbor, pokazati im da nisu jedine i da ih se razumije. Molim vas, pročitajte ovu knjigu, čak i ako je to jedina knjiga koju ćete ikad pročitati.