Autor: Samuel Bjørk
Naslov: Putujem sama
(nor. Der henger en engel alene i skogen)
472 str., meki uvez

putujem-sama

Ubijena je šestogodišnja djevojčica, a okolnosti u kojima je tijelo pronađeno zaintrigiraju policiju. Samo zbog ovog slučaja na posao se vraća Mia Kruger, policajka s odličnom reputacijom i mnogim slučajevima iza sebe, ali i s određenim problemima. Ipak, Miju itko drugi osim Holgera Muncha ne bi mogao nagovoriti da se vrati na posao pa je time poznati dvojac ponovno ujedinjen u potrazi za ubojicom jer će ubijenih djevojčica biti još, a što istraga dalje odmiče, sve je jasnije da potjera postaje osobna.

Od početka je jasno da se u knjizi radi o serijskim ubojstvima, a meni su kriminalistički romani sa serijskim ubojicama posebno privlačni. Valjda mi se sviđa kad ubojice prate nekakav uzorak i ostavljaju razne simbole. Dobro, dakle, imamo serijskog ubojicu. Prvi plus. Osim toga, imamo i dva glavna lika s nekoliko privatnih problema koji se savršeno uklapaju u cjelokupnu radnju. Čitatelj je odmah uvučen u njihove priče i tijekom cijele knjige otkriva koliko su glavni likovi zapravo kompleksni. Okej, znači, kompleksni likovi. Drugi plus. Dodajte tome svemu nekoliko sporednih radnji koje se naizgled ne uklapaju u ostatak priče, ali su jednako zanimljive, i dobit ćete recept za fantastičan triler koji se ne ispušta iz ruku.

Po čemu je Putujem sama toliko fantastičan? Naravno da su me se najviše dojmili likovi. Zanimljiva mi je činjenica da u ovom romanu susrećemo toliki broj likova koji na razne načine sudjeluju u radnji, a niti jedan od njih nije beznačajan. Uživala sam čitajući svaku od njihovih priča, koliko god kratka bila. Čak i ako smo nekog lika pratili tijekom svega tri-četiri stranice, svejedno su na mene uspjeli ostaviti dojam i zainteresirati me.

Mia Kruger, koju smatram glavnim likom ovog romana, iznimno je kompleksan lik čiji problemi započinju puno prije radnje ove knjige. Mia je daleko od savršenog, ali na neki je način ipak idealizirana i predstavlja lik genijalca koji riješi svaki slučaj. Nije mi to nimalo smetalo tijekom čitanja, dapače, bilo mi je zabavno čitati dijelove u kojima je pokušavala povezati točkice i shvatiti što se zapravo događa. Iako je uspjela povezati najnevjerojatnije sitnice, svejedno je autor to izveo uvjerljivo i niti na trenutak nisam pomislila: “Ovo je užasno nerealno.” Zaključak: Sviđa mi se Mia Kruger.

Holger Munch, koji bi trebao biti drugi glavni lik, budući da se serijal zove i po njemu, nije se zapravo posebno isticao i na neki se način stopio s masom ostalih sporednih likova koji su na mene ostavili dojam, ali ne dovoljno velik da bih smatrala važnim spomenuti ih u recenziji. Sve sporedne likove morate upoznati sami i stvoriti o njima vlastito mišljenje.

Mnogo sam puta čula kako su skandinavski književnici drugačiji i kako su skandinavski trileri vrhunski pa sam odlučila dati priliku ovom romanu jer nisam čula nikakve kritike, ni pozitivne ni negativne. Da, istina je, Skandinavci su stvarno nešto posebno i sad želim čitati sve skandinavske knjige. Inače nisam veliki fan kriminalističkih romana i radije posežem za nekim drugim žanrovima, ali Putujem sama natjerao me da se zapitam zašto ne čitam više knjiga poput ove.

Samuel Bjørk doista je majstor ovog žanra i priznajem da mi niti u jednom trenutku nije bilo dosadno. Nisam se mogla natjerati da prestanem jednom kad sam počela, a o tome najbolje svjedoči činjenica da mi ni malčice nije smetalo koliko je knjiga dugačka (ako ne znate, nisam fan “velikih knjiga”). U stvaranju napetosti uvelike su pomogla kratka poglavlja iz različitih perspektiva – slučaj smo promatrali iz perspektive doslovno svake osobe povezane sa slučajem, na ovaj ili onaj način, što je također pridonijelo napetosti i dodatno me zainteresiralo. Možda će neki sada misliti kako sve te perspektive odvlače pozornost od same radnje, ali upravo suprotno, autor se njima služi kako bi dodatno zainteresirao čitatelja i povremeno ga zbunio, ali na kraju knjige sve se linije radnje povežu i tvore smislenu cjelinu.

Od srca vam preporučam Putujem sama, bilo da ste fan kriminalističkih romana i već obožavate neke fantastične Skandinavce ili tek počinjete i ne znate odakle početi u ovom žanru. Stvarno, stvarno, stvarno ju morate pročitati. Toliko je dobra.